Categories: Uncategorized @fa

با تغذیه‌ مناسب در دوران پریود پر انرژی باشید

فرقی نمی‌کند که عوارض ناخوشایند PMS مثل دل درد را تجربه می‌کنید یا فقط ترجیح می‌دهید پتو را روی سرتان بکشید و استراحت کنید، به هر حال پریود بودن می‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد. این مقاله به شما کمک می‌کند که با ایجاد تغییر در رژیم غذایی، دوران پریود را با انرژی و آرامش بیشتری پشت سر بگذارید.

تغذیه مناسب در دوران پریود نه تنها بر بهبود حال روحی موثر است بلکه بر سلامت روان نیز تأثیر می گذارد. تغییرات هورمونی در دوران پریود باعث بروز احساسات منفی و کاهش سطح انرژی در بدن می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود برای تجربه احساس بهتر در این دوران از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.

پروتئین

تعادل قند خون در بدن باعث افزایش سطح انرژی می‌شود. همچنین ایجاد تعادل در میزان قند خون، می‌تواند از میل زیاد به شیرینی جلوگیری ‌کند. پروتئین‌ها می‌توانند موجب تعادل قند خون شوند. از جمله منابع غنی از پروتئین می‌توان به مرغ، ماهی، تخم مرغ، آجیل و مغز‌ها اشاره کرد.

غلات

استفاده از غلات به همراه پروتئین در رژیم غذایی به تعادل قند خون کمک می‌کند. علاوه بر آن، غلات، فیبر کافی برای از بین بردن هورمون‌های قدیمی و سموم را دارند. از جمله منابع خوب غلات می‌توان به برنج قهوه‌ای ، جو دوسر ، کینوا ، گندم سیاه و ماکارونی اشاره کرد.

سبزیجات

سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم، کلم بروکلی، و گل کلم سرشار از منیزیم هستند و به عنوان یک آرامش بخش عصبی – عضلانی محسوب می‌شوند. مصرف این سبزیجات می‌تواند از میگرن و گرفتگی عضلات جلوگیری کند. همچنین آن‌ها منبعی سرشار از آهن هستند.

با توجه به کاهش میزان آهن در دوران پریود و بروز عواملی مثل خستگی و سرگیجه ناشی از فقر آهن، یکی از راه‌های موثر در بازیابی انرژی مصرف سبزیجات تازه است. ترکیبات موجود در این سبزیجات، عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و به برقراری تعادل در میزان هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند.

چربی‌های سالم

ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ماکرل (ماهی خال خالی)، ماهی ساردین و آنچوی سرشار از امگا ۳ هستند. این چربی‌های ضروری دارای خاصیت ضد التهابی هستند که مصرف آن‌ها می‌تواند به کاهش‌ درد‌های قاعدگی و جلوگیری از نوسانات خلقی کمک کند. سایر چربی‌های سالم شامل آجیل، دانه‌ها، روغن زیتون و آواکادوو می‌شود. بذر کتان و روغن آن نیز از دیگر منابع غنی از امگا ۳ محسوب می‌شود. این چربی‌ها حاوی فیتواستروژن‌هایی هستند که می‌تواند به تعادل هورمون‌ها و تسکین علائم قاعدگی کمک کند.

غذاهای غنی از کلسیم

غذاهای سرشار از کلسیم مانند کلم، کلم بروکلی، لوبیا، بادام، دانه چیا و دانه آفتابگردان باعث تعادل هورمون‌ها شده و علائم قاعدگی را کاهش می‌دهند.

غذاهای سرشار از ویتامین های گروه B

استفاده از مواد غذایی مثل غلات، آجیل، تخمه آفتابگردان، سیب زمینی شیرین و مرغ برای تولید انرژی ضروری است. مخصوصا ویتامین B6 برای تولید پیامرسان‌های شیمیایی سروتونین و دوپامین مورد نیاز است. پایین آمدن سطح این پیامرسان‌های شیمیایی باعث تجمع آب در بافت‌ها، درد در ناحیه سینه‌، زودرنجی و اضطراب می‌شود. استفاده از غذا‌های غنی از ویتامین‌های گروه B در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود نوسانات خلقی کمک کند.

آب و دمنوش‌های گیاهی

نوشیدن آب می‌تواند سردردهای قاعدگی ، نفخ و تجمع آب در بافت‌ها را کاهش دهد.

از دیگر راه‌های آبرسانی به بدن می‌توان به نوشیدن دمنوش‌های گیاهی اشاره کرد:

  • دمنوش رازیانه : کمک به کاهش نفخ قاعدگی
  • دمنوش زنجبیل با خاصیت ضد التهابی : تسکین درد‌های عضلانی
  • دمنوش بابونه و بادرنجبویه: آرام بخش گیاهی

معمولا دختر‌ها در دوران پریود دائما احساس گرسنگی می‌کنند. یکی از نکات مهمی که در زمان پریود باید رعایت کنید این است که از ایجاد احساس گرسنگی جلوگیری کنید. برای این کار بهتر است هر ۴ ساعت یکبار میان وعده سالمی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

همچنین برای آنکه احساس بهتری در دوران پریود داشته باشید بهتر است فعالیت‌های ورزشی را در برنامه خود قرار دهید. ورزش کردن می تواند جریان خون را به سمت لگن افزایش داده و نفخ و گرفتگی عضلات را کاهش دهد. اگر می‌خواهید در مورد ورزش کردن در دوران پریود بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش میزان ویتامین D، تنظیم خواب و تقویت روحیه می‌شود.

mona.vali

Recent Posts

همه چیز درباره‌ی اولین پریود

معمولا دختر‌ها در سن ۱۲-۱۳ سالگی برای اولین بار پریود می‌شوند. با این حال، شروع…

4 سال ago

تاثیرات ورزش کردن در دوران پریود

ورزش‌های مناسب در دوران پریود می‌تواند موجب بهبود حال روحی و کاهش نشانه‌های پریود مثل…

4 سال ago